Woonbron is een wooncorporatie met 45.000 woningen en 4.000 andere panden in Rotterdam en omgeving. De organisatie zorgt samen met klanten, gemeenten en andere partijen in de wijk voor een prettige woonomgeving. Er wordt zakelijk en daadkrachtig gewerkt, maar altijd vanuit een sociaal hart. Om dit mogelijk te maken werken er zo’n 800 mensen bij de corporatie. Ongeveer de helft van hen werkt met een iPhone. “Intuïtief, gebruiksvriendelijk en onderhoudsarm.”
Bijna geen storingsmeldingen meer
Ron van der Steen en Frank Paulussen zijn systeem/netwerkbeheerder bij Woonbron en verantwoordelijk voor onder meer de telefonie-oplossingen van de organisatie. Drie jaar geleden werden de eerste iPhones aangeschaft, vertelt Van der Steen. “Medewerkers konden toen zonder bijbetaling een iPhone SE krijgen en wanneer ze zelf een bepaald bedrag bijlegden, kregen ze een iPhone 7 of 7+.” De overstap naar iPhones werd ingegeven door de vele meldingen die bij de afdeling systeembeheer binnenkwamen over de Android-apparaten die tot dan toe werden gebruikt. “Maandelijks kregen we meer dan dertig meldingen te verwerken, dat kostte ons vrij veel tijd”, zegt Paulussen. Na de overstap naar iOS liep het aantal maandelijkse meldingen terug naar bijna nul.
Eenvoudig uitrollen
Na drie jaar waren de SE-toestellen afgeschreven en was het tijd voor nieuwe Apple-smartphones. Dat werd de iPhone 11. “We hebben nu geen onderscheid meer gemaakt in wel of niet bijbetalen en andere modellen. Iedereen krijgt nu hetzelfde model”, zegt Van der Steen. Op deze manier wordt de beheerslast nog verder omlaag gebracht. Doordat de toestellen in DEP werden geleverd, hadden de systeembeheerders weinig werk aan de uitrol. “De telefoon kan vanuit de doos worden geïnstalleerd, de gebruiker hoeft alleen maar in te loggen met zijn Woonbron-account en via profielen die wij in Citrix XenMobile, ons MDM-systeem, hebben aangemaakt, worden de juiste instellingen en applicaties naar het toestel gepusht.” Hij merkt dat zijn collega’s het een groot voordeel vinden dat ze op deze manier niet een Apple-account aan hoeven maken, maar gewoon met hun bestaande inloggegevens kunnen werken. Doordat de telefoons gekoppeld zijn met XenMobile kunnen Van der Steen en zijn collega bovendien de toestellen beheren en indien nodig, de data op afstand wissen. “Zo komen er nooit gegevens van Woonbron op straat te liggen.”
Goed doel: (PRODUCT)RED
Het bijzondere aan de aangeschafte modellen is dat ze rood zijn. “Product RED”, verduidelijkt Van der Steen. Een kleur die het verschil maakt en levens redt. Apple werkt namelijk samen met RED.org, een organisatie die zich sterk maakt voor het uitbannen van hiv en aids. Wanneer een merk een product of dienst rood maakt, wordt het voor de klant eenvoudig om het goede doel te helpen. En dat was een belangrijke overweging voor Woonbron. “Voorheen sponsorden we goede doelen zoals de Roparun, maar ook lokale initiatieven. Totdat de overheid besloot dat organisaties zoals de onze zich moeten richten op hun kerntaak, namelijk het verhuren van woningen. Het steunen van goede doelen was daarmee voorbij”, zegt Paulussen. Maar de systeembeheerders vonden een inventieve work-around door te kiezen voor Product RED. “Zo dragen we tóch bij aan een betere wereld.” Bovendien heeft Woonbron een rode pijl in zijn logo en dragen de rode toestellen daarmee bij aan de herkenbaarheid van de organisatie.
Toestellen beschermen
De iPhones werden geleverd door Amac Pro en voorzien van een door Amac Pro geassembleerde screenprotector en Tech21-covers. “We schrijven deze toestellen over vier jaar af, dus we willen er alles aan doen om het toestel te beschermen. Met deze uitvoering zijn de toestellen minder gevoelig en gaan dus langer mee”, vertelt Van der Steen. Dat de screenprotectors door Amac Pro al machinaal waren bevestigd, scheelde veel tijd. “Zo’n machine kan dat veel sneller en preciezer dan wij dat kunnen”, glimlacht Paulussen.
Meedenken
De contacten en de ervaring met Amac Pro was opnieuw naar volle tevredenheid, aldus de systeembeheerders. “Doordat we nieuwe iPhones hebben gekocht, was het contact weer even wat intensiever, maar het is prettig om steeds in gesprek te blijven over ontwikkelingen en mogelijkheden”, zegt Van der Steen. “De accountmanager heeft ons zelfs nog geholpen bij het terugzetten van iCloud back-ups. Voorheen kregen we dat niet eenvoudig voor elkaar met XenMobile en was het een enorme klus om foto’s van medewerkers op hun nieuwe toestel terug te zetten, maar met een tip van onze accountmanager is dat nu niet langer een issue. Fijn als iemand zo met je meedenkt.”
De voordelen van Amac Pro voor Woonbron