Terug naar overzicht

Amac voorziet 250 medewerkers Telindus van iPhones

Frank
woensdag 8 januari 2020
Door Frank

Telindus, onderdeel van de Proximus Groep, is dé autonome specialist in slimme en veilige IT-platformen. Het bedrijf begrijpt de digitale transformatie en zet deze kennis om in een platform dat de business van klanten versnelt, versterkt en laat groeien. Met inmiddels 250 mensen werkt Telindus al ruim dertig jaar met de beste leveranciers en nieuwste technieken. Bovendien investeert het continu in innovatie. Ozgur Aksoy is Internal ICT Engineer bij Telindus Nederland en deelt graag zijn ervaringen met Amac en iOS.

'De gebruikerservaring van Apple is gewoon ultiem'

Beheersbaar en veilig

In het verleden bood Telindus een ‘choose your own’-concept aan zijn medewerkers als het ging om mobiele devices waarmee gebruikers werkten. “We merkten dat het gros van de besturingssystemen ontzettend veel problemen opleverde. Bovendien was de gebruikerservaring, hoewel mensen er zelf voor kozen, niet altijd optimaal. Gebruikers klaagden over vastlopende software en onvoldoende security.” De iOS-gebruikers lachten in hun vuistje, want bij hen werkte alles wél.

Telindus gebruikte als mobile device management-oplossing VMware AirWatch en om het beheer van de mobiele devices in de organisatie te stroomlijnen en verbeteren, werd er gekozen voor één enkel operating systeem: iOS. “De gebruikerservaring van Apple-producten is gewoon ultiem. Ook voor onze IT-organisatie betekende het veel voordelen, zo is de uitrol veel eenvoudiger, en ook de integratie met diensten vanuit AirWatch is beter en makkelijker te beheren”, zegt Aksoy.

Amac brengt kennis en expertise mee

Iedereen die voor zijn functie een mobiele telefoon of tablet nodig heeft, krijgt er een binnen Telindus. Dat betekent dat er in het afgelopen jaar zo’n 160 van de bestaande 250 devices via Amac zijn vervangen. De samenwerking met Amac is relatief nieuw, bekend Aksoy. “Toen we besloten alleen nog maar op iOS te draaien, hebben we eerst onze toestellen ingekocht bij een andere partij. We keken toen nog niet naar DEP, want de behoefte daaraan was er in eerste instantie niet direct. De mensen die van een ander besturingssysteem overstapten op iOS, kregen direct al een betere gebruikservaring.” Wel concludeerde Telindus dat bij een volgende vervangingsronde het bedrijf verder rond wilde kijken naar mogelijke leveranciers. Dat werd Amac, mede omdat deze Apple premium reseller veel kennis en expertise rond DEP meebracht.

‘De overall investering in Apple-devices is niet hoog, omdat de producten hun waarde blijven houden’

DEP is ideaal

Via ICT-dienstverlener Fondo kwam de netwerkspecialist met Amac in aanraking. Aardig detail is dat de bedrijfsgebouwen van Telindus en Amac op steenworp afstand van elkaar staan. “Voor ons werd DEP op een gegeven moment belangrijk”, stelt Aksoy.

Het Apple Device Enrollment Program, kortweg DEP, is een dienst van Apple die de IT-afdeling van een organisatie gebruikt om op een snelle manier een groot aantal Apple-toestellen in te stellen voor gebruik. Via het mobile device managementsysteem wordt bepaald hoe deze apparaten moeten worden ingesteld; bijvoorbeeld welke specifieke apps en software erop moeten komen en wat gebruikers wel en niet mogen doen met hun toestel. Via DEP worden deze instellingen draadloos geconfigureerd.

“Wanneer een gebruiker ergens onderweg om wat voor reden dan ook zijn toestel opnieuw moet instellen, hoeft hij daarvoor niet meer naar de IT-afdeling. Via de DEP-modus wordt dat volledig op afstand verzorgd. Dat scheelt enorm veel tijd voor zowel de gebruiker als onze IT-mensen.” Aksoy becijfert dat het Telindus per uitgerold toestel zo’n twintig minuten scheelt. “Voorheen kregen we toestellen binnen, moesten we ze bekendmaken binnen onze MDM-oplossing, configureren en pas dán kon de gebruiker ermee aan de slag. Nu noteren we het serienummer en krijgt de gebruiker het toestel direct mee, dat is echt ideaal.”

Ozgur Aksoy over de samenwerking met Amac

Telindus hecht grote waarde aan transparantie. Niet alleen in zijn eigen dienstverlening, maar ook intern. “We hebben twee jaar garantie op fabrieksfouten bij een toestel. We schrijven de devices bovendien in twee jaar af. Iedere medewerker bij ons weet dus precies waar hij aan toe is.” Waar medewerkers voorheen na twee jaar hun device kosteloos konden overnemen, hebben nieuwe belastingregels dit inmiddels onmogelijk gemaakt. Het bedrijf zint nu op andere mogelijkheden. “Wellicht kunnen we de toestellen via een broker verkopen of anders tegen een marktconform tarief aan onze gebruikers overdoen.” Oude toestellen inruilen bij Amac is eveneens een aantrekkelijk alternatief. En dat is nóg zo’n voordeel van Apple, besluit Aksoy. “De overall investering is niet hoog, omdat de producten hun waarde blijven houden.”

De voordelen van Amac Pro

  • Gebruiksgemak van zowel devices als beheer
  • Eén aanspreekpunt
  • Tijdsbesparing op beheer en onderhoud
  • Kostenefficiënt door waardevastheid van apparatuur

.

Amac helpt je op weg

Ben je al helemaal overtuigd of wil je meer informatie over de mogelijkheden van Apple voor jouw organisatie? Wij komen graag met je in contact om de voordelen van Apple voor professionals te bespreken.

Laat je contactgegevens achter

* Verplichte velden

Frank
woensdag 8 januari 2020
Door Frank