Terug naar overzicht

Amac Onderwijs Seminar 2018

Bonnie
donderdag 22 maart 2018
Door Bonnie
Technologie is niet meer uit onze levens en die van onze kinderen te denken. Het beroepenveld verandert hierdoor en kinderen en jongeren moeten hierop worden voorbereid. Hoe kan u vanuit het onderwijs daarbij ondersteunen? Dinsdag 20 maart vond de vijfde editie van het Amac Onderwijs Seminar plaats. Thema van dit jaar: Digitaal onderwijs in de praktijk.

Opening door Amac Onderwijs

Het seminar werd geopend door Jacques Brulot, financieel directeur van Amac. Hij vertelde over de groei die Amac het afgelopen jaar heeft doorgemaakt en de markt die continue om ons heen verandert. Hoe gaat het onderwijs daarmee om? Amac Onderwijs bood met een tal van inspirerende en interactieve sessies de helpende hand tijdens deze dag.

Amac Onderwijs Seminar 2018

Niet alles werkt en bijna niets werkt altijd

Jacques gaf de microfoon door aan Pedro de Bruyckere. Hij begon zijn sessie amicaal door te zeggen: ‘Niet alles werkt en bijna niets werkt altijd’. Hij gaf de bezoekers diverse tips over wat wel én wat niet werk binnen het onderwijs. Multitasken bijvoorbeeld, dat is volgens hem een slecht idee. We kunnen ons maar op een ding tegelijkertijd concentreren! Technologie gebruiken binnen het onderwijs? Dat is juist een goed idee, zo zijn kinderen namelijk veel meer weerbaar binnen onze samenleving.

Amac Onderwijs Seminar 2018

De eerste sessies

Na een kopje koffie zijn er voor primair, voortgezet en special onderwijs diverse sessies. Hiervoor konden de deelnemers zich van te voren inschrijven. Zo konden bezoekers deelnemen aan ‘Out of the box, into the classroom’. Iedereen kreeg een eigen iPad en werd door het proces wat leerlingen meemaken wanneer zij voor het eerst hun iPad in de handen krijgen geleid.

"Het begint met het ‘Waarom’; waarom geven wij onderwijs? Dankzij de komst van technologie is er meer mogelijk geworden."

Nico Hovius van het Oranje Nassau College liet zien hoe Garageband op iPad de muziekles op een interactieve manier verrijkt. Marco Damen nam de bezoekers mee langs de negen elementen van succes. Het begint met het ‘Waarom’; waarom geven wij onderwijs? Dankzij de komst van technologie is er meer mogelijk geworden.

Marc van Maastricht bewees in zijn sessie dat een slechtziende gebruik laten maken van een iPad eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is. Aan de hand van de instellingen die onder ‘Toegankelijkheid’ staan in iOS, nam hij het publiek mee op het avontuur dat een slechtziende of blinde ook ondergaat. Ook de sessie van Frank IJdema is interactief: coderen is leuk en makkelijk om te leren! Het is een verrijking binnen de les en extra leuk met de Sphero SPRK+.

Amac Onderwijs Seminar 2018

Praktijkvoorbeelden

Na deze sessies werd er genoten van een heerlijke lunch. Er was tijd om te netwerken en diverse stands van partners van Amac Onderwijs te bezoeken. Ook na de lunch vinden er weer diverse interessante sessies plaats.

"Ze liet zien dat niets onmogelijk is: deze drie basisscholen staan in achterstandswijken en zijn uitgegroeid tot scholen waar leerling en leraar vol enthousiasme met iPad werken."

Basisschool Noorderlicht moedigde iedereen aan om werk te maken van digitaal onderwijs. Zij begonnen met een apparaat van Nintendo. Ze zijn nu uitgegroeid naar een school waarbij leerlingen vanaf groep vier een eigen iPad hebben, maken zij gebruik van Mobile Device Management (MDM) en wordt er dankzij een scala aan apps een nieuwe manier van leren ontdekt.

Ook Michelle Thomas was aanwezig. Zij is bovenschoolse directeur van the New Wave Federation in Londen, waarbij alle drie de basisscholen zijn bekroond met het Apple Distinguished certificaat. Haar verhaal was bijzonder aanstekelijk en ze liet zien dat niets onmogelijk is: deze drie basisscholen staan in achterstandswijken en zijn uitgegroeid tot scholen waar leerling en leraar vol enthousiasme met iPad werken.

Amac Onderwijs Seminar 2018

Het SG Sint Ursula uit Horn is een Nederlandse Apple Distinguished School. In hun lezing vertelden zij de weg die zij volgden naar deze speciale titel. Een van de veranderingen sinds iPad in de klas, is de positieve dynamiek tussen leerkracht en leerling. Onderwijskundige Marjan de Vrie vertelde ons meer over Digital Storytelling. Haar sessie was interactief, ze stelde ons voor aan drie apps waarmee op een interactieve manier verhalen kunnen worden verteld. De deelnemers werden in groepen van drie aan het werk gezet om met deze apps een kort verhaal te maken.

Tot slot

Afsluiter van de dag is De Speld LIVE, die ons een licht sarcastische en vooral geestige blik op onderwijs gaf. Amac Onderwijs kijkt terug op een succesvolle dag, waarbij wij veel nieuwe en bekende gezichten hebben gezien en gesproken!

Amac Onderwijs Seminar 2018

Schrijf u in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van Amac Onderwijs of neem contact op met onze accountmanagers.

Neem contact op

Blijf ook up-to-date!

Wilt u niets missen?

Bonnie
donderdag 22 maart 2018
Door Bonnie