Terug naar overzicht

Amac Educatie Seminar 2017

Norbert
donderdag 16 maart 2017
Door Norbert
Op 14 maart organiseerde Amac Onderwijs het Amac Educatie Seminar 2017 in TivoliVredenburg te Utrecht. Tijdens deze dag, speciaal voor primair en voortgezet onderwijs, werden de laatste trends en ontwikkelingen binnen digitaal onderwijs besproken. Met ruim 300 directies, besturen en coördinatoren was het een zeer succesvolle dag met diverse inspirerende sprekers en interessante stands op de speciaal ingerichte informatiemarkt.

"De wereld is radicaal aan het veranderen en kinderen moeten de juiste bagage meekrijgen, zodat ze financieel en sociaal van meerwaarde kunnen zijn. De taak van de school is het ontwikkelen van de innerlijke mens."

Dagopening
In de Hertz zaal werd de dag geopend door Jacques Brulot, financieel directeur van Amac. Norbert Andringa, manager Onderwijs, nam vervolgens samen met Rob Zondervan van Van Dijk Educatie het woord. Zij spraken over de samenwerking die Van Dijk en Amac onlangs zijn gestart.

Ruud Veltenaar – Een kijkje in de toekomst
De eerste lezing van de dag werd gehouden door Ruud Veltenaar, filosoof, friskijker, sociaal ondernemer en buitengewoon hoogleraar. Hij nam de gasten mee in de toekomst van digitaal onderwijs. Hij wees ons erop dat het belangrijk is dat we meekantelen en gaan omdenken. Niet alleen omdat technologie alles efficiënter maakt, ook omdat het in de hart van de samenleving komt te zitten. De wereld is radicaal aan het veranderen en kinderen moeten de juiste bagage meekrijgen, zodat ze financieel en sociaal van meerwaarde kunnen zijn. De taak van de school is het ontwikkelen van de innerlijke mens.

Na deze drie sprekers was het tijd voor een kop koffie of thee. Bezoekers konden tussendoor de informatiemarkt bezoeken. Hier waren partners van Amac Onderwijs aanwezig: Slim.nl, Elerna, Deckeron, iDEALnet, Leba en LessonUp.

De invloed van digitalisering op leerlingen
Het programma ging verder met een lezing over “De invloed van digitalisering op gezondheid en welzijn van leerlingen.” Voor het primair onderwijs sprak Freek Zwanenburg, docent en auteur voor Bureau Jeugd & Media. Voor het voorgezet onderwijs sprak Justine Pardoen, auteur en expert in mediagebruik van kinderen. Ook zij is werkzaam bij Bureau Jeugd & Media. Wat zijn gevolgen van de technologie voor jongeren? Lichamelijke problemen, multitasken en gevoelige content kwamen aan bod. Hoe kunnen leraren hier op in spelen? Zij moeten hun leerlingen observeren, zorgen voor een alomvattend mediaplan en verantwoordelijkheid naar ouders nemen.

Succesverhalen en financiering Apple-devices
Na een heerlijke lunch konden bezoekers van het primair onderwijs luisteren naar Marco Damen, Apple gecertificeerd curriculum specialist bij Amac Onderwijs, en Wim Meuter, directeur van basisschool de Klapwiek. Deze basisschool werd tijdens een eerder Amac Educatie Seminar geïnspireerd en stond gister zelf op het podium. Er werd gesproken over hoe de Klapwiek en Amac Onderwijs het traject naar digitaal onderwijs zijn gestart. Zij maakten gebruiken van de Quick Scan, waardoor de school een duidelijk beeld kreeg van hoe zowel directie als docenten ervoor stonden en waar ze naartoe wilden. Tegelijkertijd spraken Norbert Andringa en Marc van der Lee (Van Dijk Educatie) over de financiering van een Apple-device. Een op vele scholen toch wel gevoelig onderwerp. Want wie betaald zo’n iPad of MacBook nou? De ouders, school, overheid of toch anders? De meningen zijn nogal verdeeld. Het is vooral belangrijk dat de visie en missie van school duidelijk zijn, dat de meerwaarde van een device wordt getoond en dat de ouders bij het proces betrokken worden en enthousiast worden gemaakt.

Computational Thinking
In de Pandora zaal ging Marco vervolgens verder met het onderwerp Computational Thinking. Frank IJdema, trainer en consultant bij Amac Onderwijs, sprak in de Hertz zaal over ditzelfde onderwerp. Met behulp van de robot Sphero werd uitgelegd hoe eenvoudig programmeren eigenlijk is. Want computational thinking is eigenlijk een soort van programmeren. Het is het denkproces waarmee problemen en hun oplossingen zo worden geformuleerd, dat ze kunnen worden gepresenteerd in een vorm die effectief kan worden uitgevoerd door een computer of mens, of een combinatie van beide. Wanneer je gaat digitaliseren in het onderwijs, is het belangrijk dat je dit soort vaardigheden meeneemt.

Swift Playgrounds Tip: download Swift Playgrounds op de iPad
en ga zelf aan de slag met programmeren!

 

Het leren van een andere taal
De laatste lezing van de dag werd gehouden door de Ierse Seán Ó Grádaigh, een door Apple onderscheiden docent. Hij besprak de voordelen van het lesgeven en leren met technologie, aan de hand van voorbeelden die hij zelf ook gebruikt bij het lesgeven. Hij leerde ons Iers, een taal die niemand hier spreekt, en liet zien dat door bijvoorbeeld audio meer wordt opgepikt dan door een stuk tekst.

Sean

Afsluitend wordt er met een hapje en drankje nagepraat over de dag. Amac Onderwijs kijkt terug op een zeer geslaagde dag, waarbij we veel nieuwe contacten hebben opgedaan! Schrijf u in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van Amac Onderwijs of neem contact op met onze accountmanagers.

Norbert
donderdag 16 maart 2017
Door Norbert